Gud skabte Adam og sagde ‘Det er ikke godt for mennesket at være alene’. Derfor skabte han Lilith. Lilith nægtede at underlægge sig Adam, og blev smidt ud af Paradisets Have. Hun blev kaldt dæmon og levede udstødt blandt tidsler og nælder i stormændenes kongeriges ruiner, sammen med bukketrolde, hyæner og pilslanger.
Ørkendyr mødes med hyæner, bukketrolden træffer sine slægtninge; dér slår Lilit sig til ro og finder sig en hvileplads.” Esajas 34, vers 14
Inspireret af den gamle myte har Livingstones Kabinet skabt en moderne, højaktuel forestilling om kvinder, køn og magt.
Forestillingen har en sanselig visuel æstetisk med smukt lysdesign og skønne kostumer. Og det hele er ledsaget af nykomponeret live musik.
LILITH havde premiere i januar 2023 og spillede for totalt udsolgte huse på Bådteatret i København.
Stykkets tematik er højaktuel og behandlingen af emner som ligestilling mellem kønnene, seksualisering af kvinder, maskulinitet m.m. er ny, fræk og uforventet. I sædvanlig Livingstones Kabinet-stil præsenteres en forestilling, der appelerer til mange både unge og ældre. Og det er et stykke der har vist sig at tiltrække publikum.
‘Lilith – Adams første kone, er ifølge flere skabelsesmyter skabt af dynd og slam. Historien om Lilith er Livingstones Kabinet’s bud på fortællingen om en kvindes forsøg på at udfordre patriarkatet.
I forestillingen ’Lilith’ tages der udgangspunkt i den gamle middelalderlige myte om Lilith. I et syret David Lynch univers føres vi ind i myten om dæmonen, hundjævlen – den ultimative slemme pige, som samtidigt er enhver mands drøm og skrækscenarie. Hende der dukker op i mænds drømme om natten, hende, der dræber spædbørn, lever et promiskuøst seksuelt liv og nægter at underlægge sig patriarkatet. En historie, der helt sikkert er opfundet af mænd. Men Lilith accepterer ikke præmissen om at være underdanig. Hun mener hun er skabt ligeværdig til Adam, ”Vi er hinandens lige, eftersom vi begge er skabt af den selv samme jord” og forventer, at hun og Adam skiftes til at være øverst og til at bestemme. Gud prøver i første omgang at tale fornuft med Lillith og sætte hende på plads, men hun kommer af vanvare til at udtale Herrens navn og så ryger kasketten af Vorherre og han smider hende ud af Paradisets Have.
Siden 1970’erne har kvinder i den vestlige verden forsøgt at generobre navnet Lilith i feminismens og den frie seksualitets navn. I forestillingen ’Lilith’ går Livingstones Kabinet et skridt videre og udfordrer de patriarkalske tankegange og fortællinger som gennemtrænger såvel mænds som kvinders tanker og handlinger. For det er ikke kun kvinden der er underlagt det patriarkalske samfund.”Vi ønsker metaforisk talt at invitere publikum ind i Lilith’s vilde rodede have fyldt med ruiner, torne og nælder og alskens ubehagelige skabninger. Et sted, der ikke styres af de lineære narrativer, hvor vi måske kan finde et nyt udgangspunkt fyldt med spørgsmål uden svar.” fortæller instruktør Nina Kareis
"UIMODESTÅELIG" (Anne Middelboe-Information)
"LIVINGSTONES KABINET OVERGÅR SIG SELV..scenekunst with a purpose" (Sceneblog.dk)
"EN LILLE FULDENDT DIAMANT AF EN FORESTILLING.. SÆRT,SMUKT,STÆRKT OG SKRØBELIGT" (iscene)
" FORFØRENDE...superæstetisk...drivende ironisk...minder om en form for eksotisk ceremoni" (Politiken)
"HYPNOTISERENDE GODT" (Kulturbunkeen)
"FASCINERENDE" (CphCulture)
"
SMUK...IMPONERENDE..." (Kulturkupeen)
"MASSER AF MUSIKALITET" (POV Internationalt)
(Frederiksborg Amts Avis)
Medvirkende:Amia Miang, Kristina Sørensen Ougaard, Pete Livingstone
Iscenesættelse & Liliths stemme: Nina Kareis
Koreograf: Adelaide Bentzon
Komponist: Pete Livingstone
Tekster: Kareis & Livingstone, Betty Jean Newsome, Bibelen, Andrea Rita Dworkin, Elliot Rodger
Scenografi og kostumer: Dorte Holbek
Lyddesign: Rasmus Månsson
Lysdesign: Magnus H K Hjortlund
Kostumier: Pille Behrendt
Lyskonsulent: Michael Breiner
Bygger: Johan Brandt Valentin Richardt
PR & Markedsføring: Art Attack ApS
Produktionsleder: Freja Forsman
Producent: Anny Neel Dirchsen
Regnskab: JN Regnskab
Grafik: Helle Riis Jensen